Dirimart, modern sanatın Türkiye'deki ilk temsilcilerinden olan Fahrelnissa Zeid'in özel koleksiyonlarından derlenen, 2017'de Tate Modern ve Deutsche Bank KunstHalle'de gerçekleştirilen retrospektifte sergilenmiş eserlerinden oluşan seçkiyi bir araya getirdi.
Dirimart Dolapdere'de açılan 'Tutkuya Övgü' adlı sergi, sanatçının 40 yılı aşkın süre boyunca ürettiği farklı dönemlere ait yağlıboya resimlerinden örnekler sunuyor.
Sergi, sanatçının 1940 - 1980 yılları arasına yayılan, minyatür kurgusunu çağrıştıran figüratif kompozisyonlarıyla erken dönemine; vitray yüzeylerini anımsatan geometrik ve lirik soyutlamacı çalışmalarıyla olgunluk dönemine ve portreye yoğunlaşarak psikolojik anlatıyı ön plana çıkardığı geç dönemine ait eserlerini kapsıyor.
'FAHRELNİSSA ZEİD: İÇ DÜNYALARIN RESSAMI'
Geçtiğimiz yıl İngiltere'de yayımlanan Fahrelnissa Zeid: İç Dünyaların Ressamı adlı biyografinin Türkçe çevirisi de sergi kapsamında ziyaretçilerle buluştu. Bir dönem sanatçıdan ders almış olan akademisyen Adila Laidi-Hanieh'in kaleme aldığı kitap, Zeid'in hem yaşamöyküsüne, hem sanat serüvenine ışık tutuyor.
"ENTELEKTÜEL ANLAMDA HER ŞEYE MERAKLI BİRİYDİ"
Kitapta Zeid'in yaşamını ve sanat anlayışını şekillendiren yıllar, arayışları, Londra, New York ve Paris yılları, kişisel trajedisi ve sonrası, geç dönem üslubu gibi konular, kapsamlı bir şekilde ele alınıyor.
Kitabın tanıtım toplantısında konuşan Laidi-Hanieh, "Zeid’in farklı yönlerini keşfedeceksiniz. Öylesine sanatçı olmuş biri değildi. O kadar sıkı çalışmış ki... 60'larda yeni bir sanat formunu öğrenmiş ve buna hâkim olmuş. Entelektüel anlamda her şeye meraklı. Araştırmalarımda daha çok odaklandığım şey onun entelektüel tarafıydı" dedi.
Fahrelnissa Zeid'in İstanbul Modern'deki koleksiyonundan bir seçki de geçen yıl sanatseverlerle buluşmuştu. Zeid'in İngiltere'de gerçekleşen ilk retrospektifi ise Haziran ayında Tate Modern'de açılmış ve büyük ses getirmişti. Fahrelnissa Zeid, yaşamı ve eserleriyle bugün izleyiciyi derinden etkilemeye devam ediyor.
"AMACIM ZEİD'İ DOĞRU OKUMAK VE ONUNLA DİYALOĞU TEKRAR BAŞLATMAKTI"
Fahrelnissa Zeid: İç Dünyaların Ressamı adlı kapsamlı çalışmaya imza atan Adila Laidi-Hanieh, "Zeid benim için çok büyük bir keşifti. Hepimiz Zeid'e ilişkin fikirlere sahibiz. Amacım Zeid'i doğru okumak ve onunla diyaloğu yeniden başlatmaktı. Yaşamını, kariyerini yapılandırırken sanat vizyonunu kendi bağlamında kendi sözcükleriyle bugüne taşımaktı. Özellikle de sanat yaşamının başlangıcından bugüne kadar yeni bilgiler ortaya çıkabilir diye düşünüyorum" şeklinde konuştu.
Fahrelnissa Zeid: İç Dünyaların Ressamı adlı kapsamlı çalışmaya imza atan Adila Laidi-Hanieh, "Zeid benim için çok büyük bir keşifti. Hepimiz Zeid'e ilişkin fikirlere sahibiz. Amacım Zeid'i doğru okumak ve onunla diyaloğu yeniden başlatmaktı. Yaşamını, kariyerini yapılandırırken sanat vizyonunu kendi bağlamında kendi sözcükleriyle bugüne taşımaktı. Özellikle de sanat yaşamının başlangıcından bugüne kadar yeni bilgiler ortaya çıkabilir diye düşünüyorum" şeklinde konuştu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder